Update laatste week Cambodja!

8 december 2019 - Kâmpôt, Cambodja

Hay allemaal!

Ik (Liselotte) heb alweer een tijdje niet geschreven. Thom heeft het een paar keer opgepakt, omdat ik vond dat hij veel beter Cambodja kon omschrijven! :)

Er speelt hier dan ook zoveel en tegelijkertijd heel weinig! ^^ Ineens zijn we dan ook alweer bijna door Cambodja heen en bijna in Vietnam! Tijd voor een reis-update dus!

Siem Reap was een van mijn favoriete steden in Cambodja! We hebben in verschillende hostels en guesthouses gezeten, omdat we in het begin niet zo goed wisten waar we moesten zijn. Daardoor waren we relatief ook best lang in Siem Reap. Terugrekenend zo'n 9 dagen!

De tempels van Angkor waren heel tof! We hebben er een paar dagen rondgefietst en een dag hebben we een tuktuk genomen om ons de verder gelegen tempels te laten zien. Eeuwenoude cultuur en natuur gecombineerd... Zo mooi en indrukwekkend! Bijzonder dat de jungle de tempels had overgenomen en dat ze uiteindelijk een keer zijn ontdekt... Bijna sprookjesachtig! Het was fijn dat we voor de tempels een Museum hadden bezocht. Daardoor herkenden we een heel aantal beelden en een aantal verhalen.

Wat nog meer heel tof was toen we in Siem Reap waren, was dat we een tour namen naar een floating village. Tijdens het regenseizoen staat het water meters hoger dan nu en lijkt het net alsof de huisjes in het dorp drijven op het meer. In werkelijkheid staan de huisjes op palen en staat er een trap die tot de grond reikt. Na het regenseizoen wordt de ruimte onder het huis ook gewoon weer gebruikt. Wij namen dus een tour vanaf de stad naar dit dorpje toe. De gids kwam er zelf ook vandaan en wist ons veel te vertellen. Na het dorpje gingen we het Tonle Sap-meer op met een ander bootje, door een ondergelopen bos, dus letterlijk met een bootje door de takken van de bomen. Super toeristisch natuurlijk! :) We zagen er ook nog een aapje die een banaantje op at ^^ Cute! En vervolgens gingen we het meer op om de zonsondergang te bekijken. Heel tof en mooi om te zien!

Na 9 dagen Siem Reap kreeg ik een 'fear of missing out' gevoel, en gingen we dus weer lekker verder. We bleven een paar dagen in het stadje Battambang, waar de invloed van de Franse koloniale tijd nog goed zichtbaar was in de gebouwen... En vervolgens gingen we door naar de hoofdstad van Cambodja, Phnom Penh.

Phnom Penh is een bijzondere stad. Een waar ik zelf mixed feelings bij heb. De stad biedt kansen voor mensen en daarom zijn ze daar... Maar alles moet verdeeld worden, dus heeft iedereen zo weinig... Geld ligt hier niet voor het oprapen en ik ervaarde af en toe wel een 'graai cultuur'. Ik zag ook veel sombere gezichten in een aantal wijken waar nauwelijks toeristen komen... Ik vraag het me af... Komt het door het nu? Of draagt iedereen hier ook nog de geschiedenis mee van de Rode Khmer? Iedereen die ouder is dan 45 jaar heeft dit alles meegemaakt... Een genocide van een kwart van de bevolking... Extreem toch... En dat alles voor de communistische revolutie na de Vietnam-oorlog (waar Cambodja ook flink onder heeft geleden). Echt mensen, kijk de film 'first they killed my father', een, naar mijn idee, realistisch beeld van de geschiedenis van dit land.

In Phnom Penh waren er nog duidelijke gevolgen te zien van deze geschiedenis. Ze WILLEN het ons toeristen ook laten zien. Het zijn DE toeristen-attracties van deze stad... De Tuol Sleng gevangenis, waar mensen gemarteld werden en de Killing Fields, waar mensen geëxecuteerd werden. De kleding ligt soms nog in een boom. Hun botten zijn bewaard. De massagraven liggen allemaal open. Er groeit nu gras op en soms bloemetjes. Het heftigste vond ik de Killing Tree. Een graf met ruim honderd kindjes is daarnaast gevonden. Zegt genoeg.

Deze heftigheid moest ik maar even slikken. Er induiken en hopen dat zoiets nooit meer gebeurt... Terwijl je weet dat het zelfs op de dag van vandaag, ergens in de wereld toch wel gebeurt.. En dat je zo weinig kunt doen.

Phnom Penh is verder een drukke, chaotische, stinkende, nieuwe, flitsende, hoopvolle stad. We zijn er in totaal 6 dagen geweest.

Na de hoofdstad zijn we een paar dagen naar Kratie geweest, 5 uur ten noord-oosten van Phnom Penh. Aan de Mekong. Eindelijk weer ademhalen dus. Zo ervaarde ik dat. Ruimte om te lopen, weinig tuktuks, weinig toeristen en eigenlijk ook weinig te doen :) We zagen op de stoep naast ons guesthouse hoe de Cambodjanen hun dagelijkse Workout doen. 's Avonds op straat, met z'n allen. ^^ Nee, ik heb niet meegedaan, want ik kreeg net een bord eten voor m'n neus. Grappig was het wel!

Na Kratie bedachten we een plan om naar Vietnam te gaan . Waar we de grens over moeten, wisten we nog niet zo goed. We moesten kiezen voor verder naar het noord-oosten, om richting Pleiku (Vietnam) te gaan. Of om toch nog Kampot mee te pakken en via Phnom Penh naar Ho Chi Minh te gaan. Lekker duidelijk, maar we kozen in eerste instantie het laatste. We gingen terug voor een tussenstop van 1 nacht in Phnom Penh om de dag erna, 6 december, met een mini-trein naar Kampot, helemaal in het zuiden te gaan.

Daar zijn we nu en het is een heel tof stadje. We gaan hier dus langer blijven en absoluut niet via Phnom Penh naar Ho Chi Minh. Nee, we gaan via het kustplaatsje Ha Tien, heeelemaal onderin Vietnam... Een lange reis tegemoet in Vietnam dus, want via Ha Tien betekent dat we het hele land door moeten! ^^ Komt goed!

Kampot is dus tof! Gisteren samen mijn verjaardag hier gevierd, lekker van het uitzicht op de rivier genoten, lekker vegetarisch gegeten, een paar souvenirshops rondgesnuffeld.. Een prima, fijne dag! Thom is nu lekker aan het koken in ons eigen huisje (duur, maar wel heeel fijn!). Lieve, vrolijke mensen om ons heen (kindjes roepen allemaal blij 'hellooo' als we langsfietsen). Nog 3 hele dagen hier chillen en dan op naar Vietnam!

Heel veel liefs,

Liselotte

1. Marten Muller:
    15 december 2019
    Wat een mooi verslag. Bedankt. Goede lange reis door Vietnam!
  2. Annet en Piet:
    16 december 2019
    Beetje een late reactie. Ik spreek je natuurlijk regelmatig via whatsapp. Wat reizen jullie er wat af. Heel speciaal allemaal. Fijn dat je ook de tijd neemt om op sommige plekken wat langer te zijn. Tot het volgende verslag.Xx