Mai Châu en Sri Lanka

22 januari 2020 - Dambulla, Sri Lanka

Hee hoi!

Hier weer een update van onze reis!  Het is al weken geleden dat we iets hebben geschreven en toch hebben we weer leuke dingen gedaan.

Een van m'n favoriete dingen is het scooter rijden in Mai Châu! De vorige update stopte in Cát Bà Island. Vanaf daar gingen we een paar dagen naar Hanoi, Mai Châu en terug naar Hanoi om te vliegen naar Sri Lanka.

We begonnen 2020 dus heel relaxt in een mooi deel van Vietnam. Vietnam is echt wel een aanrader als je van mooie natuur houdt.. Zoveel prachtige bergen en verre vlaktes met rijstvelden... Echt indrukwekkend. De stad Hanoi was wel ok, erg druk vooral met hier en daar toffe plekjes. Het meertje in het oude centrum bijvoorbeeld en alle kleine straatjes en winkeltjes overal... En de Banh Mhi broodjes mis ik nu al! Hanoi was leuk, maar we hebben eigenlijk weinig gedaan daar. We wilden weer snel weg uit de stad en we hadden nog zo'n 4 nachten voordat we terug moesten zijn in Hanoi om te vliegen naar Sri Lanka. Het was te slecht weer om helemaal naar Sapa te gaan, dus gingen we naar Mai Châu.

Mai Châu ligt een paar uurtjes met de bus ten oosten van Hanoi en is super toeristisch, vooral in het weekend. We hebben hier 2x een scooter gehuurd, 1x om te leren en te proberen en 1x om wat verder te rijden. Hele leuke manier om deze prachtige omgeving te zien en je komt op plekken waar je met de fiets niet gemakkelijk kunt komen.

Na Mai Châu zijn we dus weer terug gegaan naar Hanoi, naar de rand van de stad dichtbij het vliegveld. Troosteloze plek met een snelweg en 8 hotels, maargoed wel dichtbij het vliegveld dus. De volgende dag vlogen we naar Sri Lanka.

Om 1u 's nachts kwamen we in Colombo aan, hier zijn we 1 nacht in Negombo gebleven. De volgende dag hebben we de trein gepakt naar het zuiden en hebben we de treinroute langs de West- en zuidkust. We zijn gestopt in Bentota en Unawatuna bij Galle. Bij Bentota hebben we Damith en Dinithi opgezocht, 2 vrienden die ik (Liselotte) 5 jaar geleden heb ontmoet. Hoogtepunt daar was de bruiloft van Dinithis neef, waar we gewoon bij mochten zijn!

Na Bentota gingen we door naar Galle en Unawatuna. Daarna door naar Belliatha, hier houdt de treinrails op en hebben we de bus gepakt naar Tissamaharama. Hier gaan de meeste mensen op Safari in het Yala national park, wij vonden het hier een beetje duur. En we dachten nog wel een plek tegen te komen, er zijn zoveel national parks in dit land. En logisch ook, dit land is echt geweldig mooi!

Na Tissamaharama gingen we met de bus en trein verder naar het noorden, naar Ella, Nuwara Eliya en op dit moment in de trein naar Kandy. Het midden van Sri Lanka ligt heel hoog in de bergen, wat super mooie plaatjes betekent van de prachtigste landschappen met watervallen, theeplantages en bossen, en bijkomend voordeel is dat de temperatuur een stuk aangenamer is.. De trein ritten zijn geweldig!

In Kandy blijven we maar 1 nachtje, daarna gaan we door naar Dambulla en Sigirya. Hier is de lion rock die we gaan beklimmen. Daarna gaan we naar Trincomalee, waar mijn ouders zijn op dit moment. Ook super veel zin in!

De helft van Sri Lanka zit er alweer op... En we gaan alweer bijna terug naar Europa! Nog even een paar weekjes genieten van het lekkere eten, de schaduw onder de palmbomen en de vriendelijke glimlachende mensen!

Tot snel!

Liselotte (en Thom)