Van Hué tot Cat Ba

29 december 2019 - Quỳnh Phụ, Vietnam

Hallo, Thom hier !

De vorige keer dat we iets schreven waren we in Hoi An, in het midden van Vietnam.
Vanaf daar zijn we met een bustour naar Hué gegaan, een busreis met onderweg tussenstops bij toeristische trekpleisters. Even een uurtje rondgelopen op een marble mountain, veel te kort om alles te zien. Daarna over de Hai Van pas, en bovenop de berg even stoppen voor een foto. Lunch gegeten ergens in Lang Co bay, en daarna door naar Hué. Wel grappig om zo te doen, voor een keertje..

In Hué zijn we naar het keizerlijk paleis geweest (eigenlijk een stadje opzichzelf). In de oorlog helemaal kapot geschoten en daarna gerestaureerd, gedeeltelijk dan, want het is nog lang niet af. We zijn hier niet lang geweest, dit soort dingen (gebouwen als museum) is op een gegeven moment een beetje saai, jammergenoeg.. want het is wel heel mooi.
Hué zelf is een kleine stad, zo groot als Zwolle ongeveer. Met een rivier door het midden en aan beide kanten een park. Het deel van de stad waar ons hostel zat, is ook het deel waar alle restaurants en koffietentjes zijn. En in het weekend wordt het een walking street, afgesloten voor rijdend verkeer. Heel fijn dat we in het weekend waren, even geen brommers overal!

Na 2 nachten Hué, zijn we doorgegaan naar Phong Na. Meer in het binnenland, een gebied met bergen en grotten en een rivier. Klein dorpje, prachtig landschap. Ik heb hier veel gewandeld en met bier langs de rivier gezeten. We zijn een grot in geweest met een bootje en uiteindelijk zijn we een dag eerder vertrokken omdat we een nachtbus konden nemen. Dit vond de eigenares van het guesthouse helemaal geen probleem, ze schrapte zonder zeuren een nacht van de rekening en regelde kaartjes voor de bus, en bracht ons die avond nog met de brommer naar de opstapplaats. Erg aardig, want zij weet ook dat wij natuurlijk wel een goede review hebben geschreven.
In naam is dit land misschien nog communistisch, maar zeker met een glimmend kapitalistisch randje! En dat is een leuke mix. De mensen doen veel samen als een collectief, maar alles is onderhandelbaar. De vlag is rood met een gouden ster in het midden en je ziet hem op veel plekken hangen, soms hangt een hele straat er vol mee. En diezelfde straat zit vol met kleine winkels van zelfstandige ondernemers. Ze verkopen alles, van mobiele telefoons tot ventilatoren en tv's, rieten hoeden, chips en nootjes en flesjes water en coca cola. Elk restaurant is ook een guesthouse, waar een familie van 5 zelf in 1 of 2 kamers woont en de rest van de kamers verhuurd. En iedereen in het gezin helpt mee.

Vanaf Phong Na zijn we dus met een nachtbus (weer zo'n 'rare bus') richting Ninh Binh gegaan. Daar verbleven we buiten de stad tussen Tam Coc en Trang An. In een natuurgebied aangemerkt als unesco werelderfgoed. Een gebied met bergen en rijstvelden, meertjes en waterwegen. Door het seizoen wordt er op dit moment geen rijst verbouwd en is het meer een soort moerasgebied. Het lijkt net alsof je in een van de lord of the rings films bent beland, vooral 's morgens vroeg of als het bewolkt is. Ook hier heb ik veel gelopen, we hebben in een klein roeibootje gevaren door grotten en langs oude tempels en natuurlijk weer veel rondgefietst (je blijft toch Nederlander).

Inmiddels zijn we in het noorden, vlak onder Hanoi. In de bus om precies te zijn, op weg naar Ha long bay. Daar gaan we met een veerboot naar Cat Ba, een eiland vlak voor de kust. Daar blijven we 4 nachten, dus we vieren nieuwjaar op een eiland in de zuid Chinese zee. Best mooi zeggen ^^

Tot later!!

1. Annet en Piet:
    3 januari 2020
    Wat een belevenis . Genieten (voor jullie) op deze manier beleven we het ook ( een klein beetje ) nog even en dan De parel
    Van ? Tot snel maar weer. ( ps. deze reactie om jullie te stimuleren jullie verhaal te vertellen ). + smylie