pai en loy kratong

12 november 2019 - Chiang Mai, Thailand

Hallo!! Thom hier.

Op het moment van schrijven van ons laatste bericht, zaten we in Chiang Mai en stonden we op het punt om naar Pai te gaan. Ik zei toen dat er 100 hostels waren, dit waren er 350.. Holy shit wat veel backpackers hier!, het leek wel een soort muziekfestival zonder tenten. Elke avond was er een markt met de bekende spulletjes zoals kettinkjes en oorbellen, wijde broeken met olifantenprint, loempia's, kipspiesjes, noodles, fruitshakes en nog veeeel meer streetfood. Wel gezellig maar ook wel druk.
We sliepen in een eigen bungalow, weg van de drukte maar wel in het dorp zelf. Niet groot(12m2), maar met badkamer met 'warme' douche, en ook soms mieren(dat kunnen we inmiddels prima hebben).. en een hangmat op de veranda ^^

Na 4 dagen in Pai zijn we teruggegaan naar Chiang Mai voor het jaarlijkse loy kratong. Elk jaar, op de dag van de eerste volle maan aan het eind van het regenseizoen wordt in heel Thailand dit feest gevierd. Tijdens dit feest worden er 's avonds kleine bootjes met een kaarsje erop te water gelaten. Dit bootje symboliseert de slechte herinneringen en ervaringen van het afgelopen jaar, deze laat je dan varen om zo met een schone lei te beginnen aan een nieuw jaar. (Zoiets is het..)
In het noorden van Thailand valt dit feest samen met yi peng, een festival van de lanna(oorspronkelijke bewoners van noord thailand). Dit is een festival waarbij mensen lampionnen met vuur eronder de lucht in laten.

In Chiang Mai zijn dus beide feesten tegelijk en bij de bruggen over de rivier zijn alle lichtjes tegelijkertijd te zien. Zelf hebben we een kratong te water gelaten, en daarna hebben we een tijd staan kijken naar alle lichtjes en feestvreugde (compleet met ongecontroleerd vuurwerk).

We zijn nu nog 1 nacht in Chiang Mai, daarna gaan we weer terug naar Bangkok, om daarna door te reizen naar Siem Reap in Cambodja (Ankor Wat enzo).

Tot later!!

1. Carla en Marten:
    12 november 2019
    Bedankt weer voor het mooie verhaal!
    Lijkt me een prachtig gezicht al die lichtjes.
    Nu naar Cambodja, geniet van alle bijzondere dingen die jullie tegenkomen.
    Liefs
  2. Barbara:
    12 november 2019
    Heel fijne reis en veel plezier in Cambodja!!
  3. Annet en Piet:
    14 november 2019
    Welkom in Cambodja
    Goede reis gehad?
    Mooi hotel!
    We hebben gisteravond naar het lichtjes feest gekeken in Thailand ( uitzending gemist reportage over noord Thailand ).
    Jullie hebbenniet overdreven ) hopelijk is Combod net zo of nog mooier veel pret. Gaan jullie naar dat eiland? Koh rong ?
  4. Liselotte:
    14 november 2019