Eerste indrukken Cambodja

18 november 2019 - Siem Reap, Cambodja

Hee hoi!

Het tweede deel van onze reis is begonnen! Na twee dagen in een paar bussen te hebben gezeten, hebben we het landschap zien veranderen. Wat een overgang! De bus reed op een geasfalteerde weg, maar alles daar omheen is klei-achtig zand. Het was echt een soort van: 'welkom in Cambodja'.

Vanuit de bus zagen we al zoveel! Een groepje kindjes, spelend in een boom, een man met een strooien hoed, werkend in de rijstvelden, overal waterplasjes en veel groen, zandweggetjes, kleine houten huisjes op palen, veel plastic aan de kant van de weg, tot 5 personen op een scooter... Vlak voor onze vlucht zagen we de film 'First they killed my father', en flarden van de filmbeelden kwamen wel terug... Een echte aanrader als je wil zien waar we zijn beland...

De eerste paar dagen zaten we ver buiten de stad, in een super luxe resort met zwembad. Dit voelde voor mij wel als een soort 'vakantie tijdens de vakantie'. We werden dan ook echt als rijke mensen behandeld... Een welkomstdrankje, een doekje voor verkoeling, aangesproken worden met sir/miss, super vriendelijk personeel, die altijd aan het opletten waren of we iets nodig hadden.... In a way een beetje ongemakkelijk... Want wij zijn ook maar 'morsige backpackers'... ^^ We hebben wel heel erg genoten daar... Ik heb zelfs gezwommen.. Iets wat ik jarenlang niet had gedaan!

Duur was het wel, naar ons budget... In feite 'maar 20 euro per nacht' (10pp), maar ons slaap-budget is de helft... Dus hebben we daarna 4 nachten geboekt in een guesthouse, dichterbij het Angkor Archeological Park. We hadden bedacht vanaf daar met de fiets naar het park te fietsen om alle pracht te zien... Het is er nog niet van gekomen.. ^^

Het guesthouse is even wennen.. De eerste nacht hadden we de goedkoopste kamer die ze hadden, en dat hebben we geweten... (wat een verschil!!) 3 euro pp... Daarna hebben we gevraagd om een andere kamer, wel met airco en een schone badkamer :) Daar hebben we nu 1 nacht wél geslapen ^^

We zijn eergisteren trouwens naar het Angkor national museum geweest... Alvast 4 uur lang informatie opgedaan over alle tempels, de Khmer cultuur en kunst.. En wat is dat veel info!! We weten nu een aantal handgebaren van de goden te herkennen, en misschien al wat verhalen uit het hindoeïsme... Maar we moeten het niet verwarren met de koningen die ook afgebeeld worden als een soort boeddha... Ja tis ingewikkeld... Voor zover ik het begrepen heb, loopt het boeddhisme en hindoeïsme hier een beetje door elkaar, en worden de oude koningen afgebeeld als een soort God-King...

Gisteren hebben we de tickets gekocht voor het Angkor Park en we hebben bedacht daar vanaf morgen 3 dagen naartoe te gaan, met de fiets... Vandaag gaan we een tour doen naar een floating village en hopelijk een floating forest... Even een paar dagen flink toerist uithangen dus... Proberen de andere toeristen te omzijlen, net als iedereen ^^ Ik ben super benieuwd en kijk er heel erg naar uit! Mooie foto's zullen volgen!!

Heel veel liefs,

Liselotte

1. Annet en Piet:
    18 november 2019
    Mooie tijd daar gewenst. En veel fiets plezier. Knuffel.
  2. Nicoline Kooij:
    22 november 2019
    Heey lieverds wat fijn om te lezen dat jullie het nog steeds naar jullie zin hebben. Wat een mooie foto's ook weer. Hier is de Sint a afgelopen weekend aangekomen, dus alle kinderen staan weer op de kop ;). Geniet van de avonturen. Dikke kus